Zadanie konkursowe polegało na opracowaniu scenariusza zajęć dotyczących elektryczności, bezpiecznego korzystania z prądu i urządzeń elektrycznych lub odnawialnych źródeł energii. Celem konkursu było m.in. powiększenie bazy scenariuszy publikowanych na platformie „Bezpieczników TAURONA”, poszerzenie wiadomości uczniów, a także promowanie nowoczesnych metod pracy z uczniami.
Konkurs miał zasięg ogólnopolski. Został ogłoszony 10 października 2021 r. i mimo utrudnień spowodowanych pandemią, wzbudził spore zainteresowanie nauczycieli, którzy kierowali do organizatorów szczegółowe pytania. Przyjmowanie prac zakończyło się 10 grudnia, a ostatnie prace spływały jeszcze przed północą.
Otrzymaliśmy 51 scenariuszy, które, w trzech etapach, oceniała specjalnie powołana komisja konkursowa. W jej składzie było m.in. dwóch fizyków współpracujących z „Bezpiecznikami”. Komisja wzięła pod uwagę kilka kryteriów: zgodność z tematem konkursu, poziom merytoryczny, oryginalność i innowacyjność zastosowanych metod oraz atrakcyjność dla uczniów. Komisja Konkursowa zdecydowała o przyznaniu nagrody głównej i wyróżnień finansowych. Ze względu na wysoki poziom nadesłanych prac Komisja podjęła decyzję o przyznaniu pięciu dodatkowych wyróżnień w postaci zestawów gadżetów firmowych.
Najwięcej scenariuszy, bo aż 15, przybliżało tematy związane z racjonalnym korzystaniem z energii elektrycznej, 13 scenariuszy prezentowało zasady bezpiecznego korzystania z elektryczności. 14 prac było poświęconych elektryczności, zasadom przepływu prądu, obserwacjom i doświadczeniom, a 9 odnawialnym źródłom energii. Bardzo cieszy nas, że otrzymaliśmy 4 scenariusze napisane dla uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi, a także dla uczniów z autyzmem i zaburzeniami rozwoju mowy. Jeden z tych scenariuszy został nagrodzony. Jeżeli chodzi o przedziały wiekowe, 22 scenariusze zostały napisane dla uczniów klas 1-3, niewiele mniej, bo 19 dla klas 7-8. Najmniej (6) scenariuszy było dla klas 4-6.
Nauczyciele podeszli do realizacji tematu konkursu bardzo starannie i nowatorsko, proponując własne prezentacje, filmy, gry, zabawy i eksperymenty, często z wykorzystaniem interaktywnych narzędzi, które podnoszą poziom atrakcyjności lekcji. Niektórzy zaproponowali oryginalne formy i metody np. lekcja w formule zabawy w escapie roomie. W treści prac pojawiały się nawiązania do Hogwartu czy „Balladyny” Juliusza Słowackiego. W konkursie wzięli udział nauczyciele z całego kraju. Uczą w szkołach m.in. w Gdyni, Suwałkach, Kielcach, Bytomiu, Elblągu, Warszawie, Tykocinie, Krakowie, Ostródzie, Miłoszycach, Alwerni czy Wałbrzychu.
Laureatka nagrody głównej Pani Edyta Korzeniowska napisała scenariusz na temat racjonalnego korzystania z energii elektrycznej, przeznaczony do realizacji w klasach 1-3. „Ekosposoby na oszczędzanie prądu” to ciekawa propozycja zajęć z wykorzystaniem narzędzi zarówno tradycyjnych, jak i interaktywnych, które mają zwrócić uwagę uczniów na potrzebę racjonalnego korzystania z energii elektrycznej i podpowiedzieć sposoby jej oszczędzania w gospodarstwie domowym. Autorka opracowała scenariusz bardzo starannie, przygotowując także bogaty zestaw pomocy naukowych: plików dźwiękowych, kart pracy, prezentacji multimedialnej czy ćwiczeń interaktywnych. Scenariusz doskonale „prowadzi” nauczyciela przez poszczególne części lekcji, jest spójny narracyjnie i daje możliwości dostosowania do zróżnicowanego poziomu wiedzy najmłodszych uczniów.
>>> Zobacz pełną listę laureatów konkursu
Michał Krupiński, członek komisji konkursowej, a równocześnie ekspert „Bezpieczników”, fizyk pracujący w Instytucie Fizyki Jądrowej PAN i popularyzator nauki, podkreśla w swojej ocenie konkursu dużą kreatywność nauczycieli „Bardzo mnie cieszy, że konkurs spotkał się szerokim odzewem wśród nauczycieli, którzy nadesłali kilkadziesiąt cennych i ciekawych propozycji zajęć. Różnorodność otrzymanych prac była ogromna i świadczy o wysokiej kreatywności uczestników konkursu. Mnogość pomysłów, tematyk i propozycji środków dydaktycznych sprawiła, że dyskusje komisji konkursowej były długie, a wyłonienie grupy laureatów nie było prostym zadaniem. Po długich obradach udało nam się jednak wybrać scenariusze lekcji, które pozytywnie wyróżniały się na tle innych. Mam nadzieję, że już wkrótce zaproponowane w nich pomysły zostaną wykorzystane przez nauczycieli w polskich szkołach i przyczynią się do zwiększenia wśród uczniów wiedzy dotyczącej energii elektrycznej.”
Wszystkim Laureatom serdecznie gratulujemy, a pozostałym Uczestnikom konkursu dziękujemy za udział, doceniając Ich zaangażowanie w popularyzację tematów związanych z elektrycznością, bezpieczeństwem i ekologią.
Nagrodzone scenariusze zostaną dostosowane do potrzeb platformy edukacyjnej i opublikowane, o czym będziemy informować w Aktualnościach.